Dream Times

Red.: Denne Dream Times har været forholdsvis længe undervejs. Dette skyldes, ud over den sædvanlige slendrian ombord ;o) at computerne på Martinique ikke var kompatible med de computere som Dream medbringer. Resultatet var at denne udgave er blevet fremsendt med snail-mail.)

13-02-2002, Fortaleza - Antigua

Sidst vi skrev, befandt vi os i Fortaleza, Brasilien. (ungkarlenes paradis). Det var ikke nemt for Lars, Claus og Christoph at forlade byen, og mens vi sejlede derfra lovede de hinanden mange gange at de en dag vil vende tilbage dertil.

Vi havde ikke været mange timer på havet førend Maiken begyndte at føle den maveinfektion, som skulle komme til at ramme det meste af besætningen. Dennis var den eneste, som klarede at sno sig uden om bakteriernes onde favntag.

Trods sygdom ombord var det alligevel en god tur. Vinden var god, og vi havde strømmen med os. Vi drønede afsted mod Fransk Guyana med gennemsnitlig 8- 9 knob, hvor vi normalt sejler 5-6 knob.

Cirka halvvejs på turen, den 19. april krydsede vi ækvator. Vi var nu hjemme igen på den nordlige halvkugle, - herlig fornemmelse!!! Bedriften skulle jo fejres på behørig vis, hvilket betød en overdådig dåbsfest, hvor kirkevandet var skiftet ud med kolde øl fra Sydafrika. Det var dog begrænset, hvad der blev indtaget, da de sarte maver ikke kunne klare det.

Fire dage senere ankom vi til Kourou, Fransk Guyana. Det havde ellers været meningen, at vi ville have været taget til hovedstaden Cayenne, men grundet vanskeligheder med indsejlingen, blev ruten lavet om. Efter et en dags besøg i Cayenne var vi dog alle enige om, at det var en af de bedste beslutninger vi have taget. Byen var beskidt, forfalden og ganske uinteressant.

Kourou derimod bød på et lille sejlermiljø. En lille overdækket terrasse med tilhørende bar, som jævnligt havde åben - altså de dage hvor bartenderen mødte op på arbejde. Som ejeren sagde, når hun ikke mødte op, ”så har hun nok valgt at sove hjemme i dag”. (hun havde også en tendens til at sidde og halvsove henover bordet det meste af tiden.)

Det var også på denne bar at vi havde det første møde med Bent Lorenzen, den danske kontaktperson for Langtursejlerne. Han var os til stor hjælp. Det er virkelig dejlig med en lokal guide fra stedet, især når vi ikke fatter et klap af hvad lokalbefolkningen siger. Fransk er nemlig ikke lige det sprog vi behersker bedst!!!!!!

Kourou ligger ved en flodmunding, og vi lå for anker et par hundrede meter oppe ad floden. En dag havde vi lånt en indianer-kano, så vi kunne tage på en tur ind i regnskoven. Vi satte dinghymotoren på, og pakkede kanoen med så meget grej, at man skulle tro, at det var en 14 dages tur. Overleve skulle vi i hvertfald nok!!!!!!

Det var en utrolig flot tur op langs floden, med regnskov på begge sider. I baggrunden kunne vi høre dyrene derinde.

Efter 3 timer fandt vi en åben hytte, hvor vi ville overnatte. Alt grejet blev slæbt op fra kanoen, og der gik ikke længe førend at vi opdagede, at vi manglede hængekøjerne!!!!! Der blev sagt mange ufine ord i forbindelse med denne opdagelse, men der skal mere end en glemt hængekøje til at slå mandskabet omkuld, så vi begyndte i stor stil at samle palmeblade ind, således at vi kunne lave en komfortabel seng på gulvet. (den var dog LANGT fra så behagelig at ligge i, men eksotisk så det ud).

Inden vi gik i seng havde vi siddet og talt lidt om alle de dyr, der levede derude. Vi havde jo fået fortalt om anakondaer, edderkopper, aber og jaguarer. Mange af dem var ikke lige nogle vi ønskede at få besøg af om natten, men for vores egen sikkerhedsskyld besluttede vi os for at ligge macheten udenfor, så vi ikke kom til at slå hinanden ned, hvis vi skulle op og tisse om natten.

Det var Susans held, for hun var nær blevet slået ned af både Lars og Christoph, der lå klar med en mag-lite hver, - i tilfælde af uvedkommende gæster.

Man bliver hurtig lidt paranoid, når alt omkring en er mørkt og man kan høre en masse lyde, og især når vi vidste hvilke dyr der befandt sig i regnskoven.

Næste formiddag tog vi tilbage til båden, det var igen en rigtig flot tur. Denne gang var vi heldige at se aberne springe fra træ til træ hen over os.

Lidt uden for Kourou ligger et stort europæisk space-center, hvor vi tog ud, for at se lidt nærmere på faciliteterne. Trods det at de fleste europæiske lande er fælles om at bygge raketterne, foregår ALT på fransk. Vi havde været forudseende og havde bestilt en engelsk talende guide, men da vi kom derud fik vi fortalt, at det ikke kunne lade sig gøre, så vi måtte nøjes med den fransk talende guide. Det ville vi ikke tage os til takke med, så vi ringede til stedets pr-chef Juan, som vi havde været så heldige at møde i byen et par dage før. Han var så flink at tilbyde sin hjælp i tilfælde af at vi ville løbe ind i problemer ude på space centeret.

Han kom hurtigt ned i receptionen, og efter et par telefonopkald til hans chef, blev det således at Juan blev vores engelske guide. Det kunne jo ikke blive mere fornemt.

Så alt i alt blev det et vellykket besøg, hvor vi først sad i kontrolrummet og fik space centerets historie, og hvilke opgaver det udfører. De samler opsendelses raketterne på centeret, og så er der forskellige firmaer, der betaler centeret for til at sende deres satellitter ud i rummet. En raket kan rumme 1-3 satellitter ad gangen, og der bliver affyret ca. en raket om måneden. Prisen for at bygge sådan en er den samme som det koster at bygge en Boring 747. Satelitterne der kommer i omløb, er hovedsagelig til telekommunikation.

Da turen var slut kom Juan med et tilbud vi ikke kunne afslå. Han ville prøve at få os med til den næste raketaffyring, - hvis vi altså havde lyst. Selvfølgelig havde vi lyst, men affyringen var planlagt til at skulle foregå et par dage efter vi havde tænkt os at tage afsted. Efter en kort diskussion blev vi hurtigt enige om, at det var en chance for livet, så den måtte vi tage imod.

Dagene inden raketaffyringen brugte vi på øerne Illet de Salut, også kaldet djævleøerne. De har fungeret som franske fængselsøer i de to foregående århundrede. Der var stadig mange interessante bygninger/ruiner tilbage og vi tog på en ekspedition. Vi fik hurtig et mål for udflugten og det var at skaffe mad. Susan fandt nogle bananer, mens Claus og Dennis prøvede at lokke de fritgående høns hen til sig, helst så tæt på at de kunne slås ihjel med den store sten, som de to jægere stod klar med. Uden at sige for meget om Dennis og Claus jagtmetoder, så fik vi dåsemad den aften!!!!

De havde derimod større succes med at plukke kokosnødder, som vi brugte til pina colada.

Dagen med den store raketaffyring oprandt. Vi havde jo fået VIP-billetter, så efter lidt sikkerhedstjek blev vi kørt hen til Venus, et observationstårn på området. Der var gjort klar med drikkevarer, pindemadder og andre lækkerier. Det kunne vi danskere jo ikke lade stå urørt særlig længe, så Lars lagde ud med prøvesmagningen!!!

Spisningen måtte desværre afbrydes, da raketten skulle afsted. Den var 10 km fra , hvor vi stod, men vi kunne sagtens se og høre den da den blev sendt afsted. Det var en stor ildkugle, der banede sig vej over himlen. Vi kunne også ane de to første separationer.

Selve affyringen tog ikke særlig lang tid, men det var alligevel en stor og speciel oplevelse at have fået lov til at overvære.

En aften hvor vi sad og hyggede os på båden, kom der en anden dansker på besøg – han havde taget sin ven med, som var i fremmedlegionen! Det var ret spændende historier han havde at fortælle. Imponerende som oplevelserne næsten kommer til os helt ad sig selv!

Vi havde nu brugt alt for lang tid i Kourou, og vi måtte hellere skynde os videre til Tobago, Caribien, hvor Dennis ville få besøg af sine forældre. Der var igen fart over Dream, og vi nåede frem til tiden, hvilket vi ikke havde forventet. Det betød at Dennis og Susan kunne overraske hans forældre ude i lufthavnen. De blev boende sammen dem et par dage, der var jo en del ting der skulle fortælles om, når det var halvandet år siden de sidst havde set hinanden.

Tobago var i det hele taget det sted, hvor der skete en masse ændringer i besætningen. Rene kom tilbage efter en lang ferie derhjemme. Det var skønt at se ham herude igen.

Maiken stod, som planlagt, af båden, og tog flyveren hjem til det næsten sommerramte Danmark.

Vi skulle også videre mod Martinique, hvor Lars ventede besøg af sine forældre. Turen dertil var dog ikke særlig behagelig. Der var rigelig med vind, og båden tog vand ind. Det var en kombination af at forrummet ikke var lukket ordentlig til, så hver gang der kom en bølge over skibet, fyldtes rummet med vand og det løb videre ind i skibet. En anden faktor var toilettet, som har den irriterende vane at lukke vand ind, når vi krænger for meget til bagbord. Den sidste ting som betød at vores køjer og tøj blev vådt, var at teakdækket har givet sig så meget, at der kom vand ind.

Forrummet blev forsvarlig lukket, toiletrørene blev lukket og Rene og Christoph har efterfølgende sikaflexet (red.: tætnet) dækket. Det ser ikke særlig kønt ud, men det er lige meget bare køjerne er tørre!!!!!.

Der var igen en udskiftning i besætningen på Martinique. Lars tog med sin familie hjem, og Claus mente også at det var blevet tid til at komme hjemad. (Susan mistede hermed sin faste patient!!!!!)

Vi fik i stedet vort nye besætningsmedlem ombord. Han hedder Craig og kommer fra New Zealand. Dennis og Rene mødt ham på en af deres adskillige jagtture. Craig havde medbragt et hav af fiskegrej, som udløste julelys i øjnene på Dennis, Rene og Christoph.

Der gik heller ikke længe før grejet skulle prøves af. Den store test blev på turen mod Antigua, hvor sejlbåden Dream forvandlede sig til et højteknologisk fiskefartøj. Det resulterede også i en stor tun. Craig overraskede os alle med at spise hjertet fra fisken mens det stadig pumpede. Han havde ellers tilbudt det til os, men da der var ikke den helt store afsætning på det, så måtte han selv spise det.

Craig har i det hele taget været god til at forsyne båden med alt godt fra havet. Han fanger store hummere med de bare næver, når ”drengene” er på dyk.

Han har ligeledes bidraget med nogle nye måder at tilberede fiskene på. Vi har prøvet rå fisk dyppet i soya sauce, hvilket smagte overraskende godt. Det bliver spændende at se, hvad den forestående Atlanterhavstur byder på af kulinariske retter.

Vi regner med at stikke den 1. juni, og det tager ca. tre uger inden vi når Azorerne. Indtil da nyder vi den sidste dag på Antigua. Det er en meget hyggelig og køn ø, men den er overrendt af amerikanske turister, så alt er sindssygt dyrt her. Et kilo mel i det lokale supermarked koster 18 kr., og 24 kr. for 500 gr. pasta. Vi er i hvert glade for, at vi provianterede stort i Fortaleza.

What the world says about det and along with var